Zanim zostanie zlecony projekt zagospodarowania biura
Zanim zostanie zlecony projekt zagospodarowania biura
autorem artykułu jest Jacek Danielewski
Zanim zostanie zatrudniony architekt wnętrz do zaprojektowania przestrzeni biurowej warto przygotować kilka informacji, aby usprawnić realizację zagospodarowania przestrzeni biurowej. Założenia techniczne, jakie inwestor przekazuje projektantowi ułatwiają współpracę przy wykonywaniu projektu, pozwalają już od początku lepiej zaspakajać potrzeby inwestora. W przypadku braku założeń od inwestora proces projektowania często natrafia na problemy wynikające z nieokreśloności użytkowej przestrzeni, co przedłuża okres projektowania i przyczynia się do powstawania opóźnień. Poniżej przedstawiono kilka elementów, jakie należy przeanalizować zanim zleci się projekt zagospodarowania przestrzeni biurowej.
Program biura
Program biura to pierwsze zadanie, jakie należy wykonać przy tworzeniu biura. Zawiera on listę pomieszczeń z podziałem na funkcje oraz krótki, zwięzły opis wyposażenia stanowisk pracy według ich przeznaczenia. Program powinien być materiałem stworzonym przy szerszej współpracy różnych osób pracujących w biurze i przy współudziale zewnętrznych konsultantów. Tworzenie programu jednoosobowo tylko na podstawie schematu organizacyjnego nie zawsze przynosi oczekiwany efekt. Każde tworzenie programu powinno mieć osobę prowadzącą odpowiedzialną za płynną pracę zespołu. Podczas tworzenia programu należy ograniczać nadmierne zapędy indywidualne, aby zrównoważyć potrzeby biura jako tworu kolektywnego zaspakajającego potrzeby jednostek.
Ocena powierzchni w budynku biurowym
Przed przystąpieniem do wyboru powierzchni w budynku biurowym warto ocenić najpierw powierzchnie. Najlepiej zastosować metodę wskaźnikową poprzez ocenę zajętości. Przestrzeń w budynku biurowym musi spełniać potrzeby z rezerwą co oznacza, że zapotrzebowanie na powierzchnię powinno być znane już przed przystąpieniem do poszukiwania powierzchni w biurowcu. Ocena zapotrzebowania na powierzchnię jest efektem programowania, w procesie którego określono potrzeby użytkowe i liczbę pracowników w biurze oraz kolejnych pomieszczeniach. Zapotrzebowanie na powierzchnię powinno uwzględniać również trend rozwojowy i przewidywany wzrost zatrudnienia.
Koncepcja biura według użytkownika
Koncepcja biura to ułożenie na obrysie przestrzeni biurowej kolejnych pomieszczeń i stanowisk. Przy opracowywaniu koncepcji warto uruchomić procedury partycypacji pracowników, którzy mogą być cennym źródłem informacji o oczekiwaniach i możliwościach uproszczenia warunków pracy. Koncepcja, jaką przygotowuje inwestor dla architekta, powinna składać się przede wszystkim z prostych informacji dotyczących architektury określenia co "działa" źle, a co się "sprawdza".
POE poprzedniego biura
Pełna poużytkowa analiza jest najlepszą formą zbierania informacji dla uniknięcia błędów w nowym biurze i korekty warunków w analizowanej przestrzeni biurowej. Podczas analizy POE przeprowadza się ocenę wszystkich czynników związanych z funkcjonowaniem biura i pomieszczeń biurowych. Analiza POE powinna być podzielona na analizę z udziałem szeregowych pracowników oraz z udziałem kadry zarządzającej. Doświadczenie zdobyte w poprzedniej przestrzeni biurowej pozwala podnieść jakość nowego projektu i uzyskać lepsze warunki pracy w nowej lokalizacji.
Ocena budżetu
Dla architekta oczekiwaną informacją do projektowania jest budżet, jaki jest przeznaczony na realizację biura. Powinien on odzwierciedlać potrzeby biura zarówno te użytkowe, jak i te prestiżowe. Budżet powinien zawierać wszelkie elementy związane z biurem - jego powstanie, użytkowanie oraz utrzymanie w odpowiedniej kondycji technicznej i estetycznej. W przypadku lokalizacji, w której biuro ma istnieć dłużej, zastosowanie technologii budowlanych pozwalających na szybkie, częste i mało kosztowne odświeżanie biura (malowanie, wymiana wykładziny, naprawa mebli) powinno być uwzględnione w planowanych wydatkach na wyroby. Stosowanie praktyki, że remont odbywa się po 7-12 latach nie jest prawidłowe w planowaniu budżetu budowy biura. Odświeżenie biura co 2-3 lata pozwala na utrzymanie poziomu poczucia jakości pracy i prestiżu, lecz również determinuje technologie, które mogą być droższe od klasycznych.
Oczekiwania od architekta
Przygotowując materiały do projektu zagospodarowania przestrzeni biurowej należy precyzyjnie wyartykułować wszelkie oczekiwania, jakie się ma w stosunku do architekta. Pozwala to na unikniecie rozczarowania z niespełnienia oczekiwań użytkowych w procesie tworzenia koncepcji zagospodarowania biura oraz opracowywania docelowego projektu. Partycypacja inwestora i jego przedstawicieli w kolejnych etapach projektu może być postrzegana jako wtrącanie się lub jako oczywisty etap harmonogramu współpracy zawarty w umowie.
Harmonogram prac realizacji zadania
Przed przystąpieniem do projektu należy wstępnie określić ramy czasowe realizacji biura. W wielu takich zadaniach najwięcej czasu pochłania przeprowadzenie procesu wyboru ostatecznego dostawcy wyposażenia biura. W ocenie czasu opracowania dokumentacji należy uwzględnić proces korekt, jakie wprowadza inwestor. Czasami wewnętrzne uzgodnienia przedłużają niepotrzebnie czas zakończenia tworzenia dokumentacji. Warto na potrzeby analizy prac architekta powołać zespół osób, których zadaniem będzie zgłaszanie uwag podczas spotkań zespołu z architektem.
Artykuł został przygotowany z okazji [url2=http://cisza.akustyka.pl/]Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem[/url2], 25 Kwietnia 2008 r. Temat wiodący IX Edycji Polskiej: [url2=http://akustyka-biur.akustyka.pl/]AKUSTYKA BIUR[/url2].
--
mgr inż. wibroakustyk Jacek Danielewski
Główny Konsultant ds. Akustyki w Architekturze
FABRYKA CISZY
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
CzekajÄ…c na The Sims 3
Motywacja=sukces
Dzień e-mail
Budowa karty SIM
Drewno jako materiał na okna i drzwi.